Петър Ганев:

Според Търговския закон, за да се регистрира дружество в България се изисква минимален капитал – за дружество с ограничена отговорност (ООД) този капитал е 5 000 лева (поне 70% от капиталът трябва да се внесе преди съдебната регистрация), а за акционерно дружество (АД) е 50 000 лева.

Изискването да покажеш дадена сума пари за да ти позволят да започнеш бизнес няма никаква икономическа логика. Изследването "Правене на бизнес" на Световната банка анализира до колко е лесно да се прави бизнес в различни страни по света. В последния доклад "Правене на бизнес 2008" са изследвани 178 страни, като един от показателите е именно наличието на минимален капитал за започване на бизнес. Разбира се, според Световната банка това изискване пречи на бизнеса и страните в който минимален капитал не се изисква са класирани на по-предно място. Оказва се, че подобно изискване липсва в цели 75 страни, като сред тях влизат: Австралия, Бразилия, Канада, Чили, Франция, Индия, Ирландия, Япония, Македония, Нигерия, Перу, САЩ, Сингапур, Великобритания, Черна Гора. Вижда се, че това са страни от всички континенти, при това с много различна икономическа действителност. Липсата на изискването за минимален капитал при започването на бизнес се отразява добре на бизнес климата във всяка една страна, независимо от степента на икономическото развитие. (ПСП)

Какво се оказва? Ако няколко човека искат да започнат общ бизнес, те трябва да имат много пари, за да могат да си регистрират фирма. Ами ако нямат пари, а имат добри идеи – тогава не могат да започнат бизнес и да реализират идеите си. От което, съвсем естествено, страда икономиката. А много от успешните предприемачи по света не са имали нищо друго освен идеите си в началото.

Да си представим в България – трима студенти, които имат много иновативна идея. Кога те ще успеят да съберат 4000 лева, за да покрият изискването за минимален капитал и да си платят разноските по регистрацията? Например аз – когато бях студент – никога не бях виждал 4000 лева на едно място, камо ли да ги притежавам.

Някои български юристи твърдят, че изискването за минимален капитал за фирмите защитавало кредиторите. Нищо подобно – няма връзка между размер на изисквания капитал и степента и бързината на събиране на вземанията в една икономика /добре, че Световната банка измерва тези неща/. Нищо и никого не защитава изискването за наличие на пари при стартиране на бизнес. Само пречи на реализацията на идеите на хората с идеи.

Затова през последните години много страни отмениха изискванията за минимален капитал или ги намалиха драстично. В повечето страни по света вече няма подобно изискване.  Според Световната банка нито една богата страна няма такова изискване. Съседна Македония го премахна преди няколко месеца. Време е и България да го премахне.


Share

36 отговора на “Защо има изискване за минимален капитал?”

  1. ceo1- 29 Oct 2007; 12:03

    Здравейте,
    аз смятам, че това трябва да остане. То е много важно условие и е полезно.
    Първо този капитал както знаете стои между 1 седмица и 1 месец, докато излезне решението на фирмата. Второ регистрацията на фирма струва около 400 лв.
    Фирмата е нещо сериозно, нима искате да се регистрират безброй фирми и те да са фантоми, които ей така си стоят само защото са леки ограниченията.
    Ако четирима студенти желаят да правят нещо и имат революционна идея могат да използват много алтернативи, които предлага законодателството, без да е нужно да внасят 5000 лв. в банката.
    Освен това не е задължително капитала да е 5000 лв., може да бъдат внесени само 3500 лв.

  2. Longanlon- 29 Oct 2007; 12:29

    който има нужда да регистрира фирми фантоми за някакви тъмни операции, няма да са му проблем 4000 лв…

    докато за човек, който иска да започне малък бизнес това си е сериозно перо

  3. Георги Ангелов- 29 Oct 2007; 12:47

    Точно това е въпросът – фактите показват, че не е полезно да се ограничава регистрирането на компании.

    Фирмата не е нещо опасно. Това е просто регистрация на факта, че няколко човека са се сдружили да правят нещо заедно. Нищо лошо няма да стане ако се регистрират безброй фирми. Лошото е ако хора с идеи не могат да регистрират фирма.

    Каква полза от това, че се внасят едни пари в банка за един месец? Каква полза – освен за държавата и чиновниците – че таксата е цели 400 лева /а за АД много повече/, при положение, че в Нова Зеландия е 60 лева, а в Дания е безплатно?

    Лесната регистрация на бизнес е първо условие за да се реализират повече предприемачески и иновативни идеи. Което води до по-висок ръст на заетостта и доходите. Освен това, лесната регистрация на бизнес намалява и сивата икономика.

    Няма абсолютно никаква рационална причина да се пречи на регистрацията на фирми.

  4. Николай Михайлов- 29 Oct 2007; 13:07

    В Германия, GMBH e 25 000 EUR. Така че не сме сами..

  5. ceo1- 29 Oct 2007; 13:15

    Не съм съгласен с вас. Първо да започнем с имената – почват хиляди регистрации за спекулация с име на дадена фирма. Второ прегледайте обстойно държавите в които таксите са по големи от тези в България. В европейския съюз в много от страните е поне 2 пъти по-скъпо.
    За фирмите фантоми нямах предвид фирми, които да се регистрират с цел пране на пари и тн. имах предвид фирми, които стоят неактивни.
    Наблягате на теза, че едва ли не не може да се прави бизнес без фирма. Това не е така. Фирмата е просто едно юридическо лице. Тя се прави от хора. Хората са фирмата. Дали ще е регистрирана в съда не е от голямо значение, може би стои просто малко по сериозно.
    Много фирми са започнали като частни лица в гаражи.
    Високите цени на наемите, високите заплати и на цените на рекламата са нещата, които в момента задушават малкия бизнес.
    И всичко това е част от навлизането на големи инвеститори, които създават конкуренция за която българския предприемач не е готов.

    Преди време чух, че се готви капитала на фирмата да остава блокиран в банката докато съществува фирмата. А също така и за повишаване на таксите. Колко е вярно не знам. Това вече ще е голяма трудност за новите предприемачи.

    И последно само да отбележа, че факторът желание е от много голямо значение. Има една поговорка, че за да се правят пари не са нужни пари.

  6. Георги Ангелов- 29 Oct 2007; 13:53

    Изследванията показват, че колкото по-ниски са пречките пред регистрация на бизнес, толкова повече нови фирми има, повече предприемачи, повече заетост и доходи. Така че факторът желание е важен, но при достатъчно високи пречки, той не може да се реализира. А изискването за 4000 лева пари в банка + разходи за регистрация са си много голяма пречка за 80-90% от населението на България (средната заплата е 400-500 лева все пак).

    Фирмите, които не са регистрирани, са в сивата икономика, нямат достъп до капитал, до банков кредит, не могат да издават фактури и пр. Нито сивата икономика, нито липсата на финансиране се отразяват добре на развитието на икономиката.

  7. Георги Ангелов- 29 Oct 2007; 13:58

    П.С. България е на 100-но място в света по регистрация на бизнес. Мога да ви уверя, че няма много европейски страни с по-лоша класация.

    http://www.doingbusiness.org/Documents/CountryProfiles/BGR.pdf

  8. Г. Василев- 29 Oct 2007; 15:24

    Това “cost to export/import” долари на контейнер ли е, или как?

  9. kosio- 29 Oct 2007; 16:11

    Една от причините е била да не се допуснат не “наши” хора да регистрират фирми (малко хора от преди ’89 г. са виждали изобщо 4000 лв). Трудовото население е трябвало да си остане трудово (наемно) в периода на мътната вода и препирането на откраднатите държавни пари.

    Друга причина (да си остане това изискване) е, че разпоредителите с власт нямат интерес да дават шанс на “трудовите маси” да забогатяват – застрашавайки им монополното (в богатство) положение.

  10. Георги Ангелов- 29 Oct 2007; 16:23

    @ Г. Василев

    Долари на контейнер.

    http://www.doingbusiness.org/ExploreTopics/TradingAcrossBorders/

  11. Г. Василев- 29 Oct 2007; 16:50

    @kosio

    Много добре казано!

    @ Георги Ангелов

    Благодаря.

  12. Любомир Попов- 29 Oct 2007; 17:49

    Г-н Ангелов, някой, ако иска да започне бизнес да си регистрира на първо време ЕТ. Като посъбере пари, да си направи ООД. Ако няколко студента си измислят бизнес, да си регистрират всичките ЕТ и после да си направят дружество по ЗЗД примерно. Къде го това огромно ограничение, не ми е много ясно.

  13. Георги Ангелов- 29 Oct 2007; 18:01

    Да се регистрират няколко ЕТ е по-скъпо от едно ООД. Освен това, няколко ЕТ не се равняват на ООД.

    А дружество по ЗЗД е пълна мъгла за 99.99% от хората. Когато не знаеш какво е едно нещо е няма как да го направиш. И е непосилно да убедиш други хора да търгуват с теб, да ти дават кредити и пр. Освен ако нямаш скъп адвокат – което ни връща отново на въпроса за парите.

  14. Nikolay Mihaylov- 30 Oct 2007; 00:18

    Az puk bih polzwal firma na poznat ;)

  15. Любомир Попов- 30 Oct 2007; 10:33

    Г-н Ангелов, нещо не мога да схвана идеята Ви да защитавате тази теза.
    Как се започва бизнес с човек, който няма и 1 лев в джоба си и е неграмотен да прочете няколко закона?
    Не виждам абсолютно никакъв проблем, да се регистрират ЕТ(като се спазва ограничението в закона, че всеки човек може да има едно ЕТ), които да се обединят в събирателно дружество например.
    Варианти има много и не мога да се съглася с тезата Ви, че това е пречка за бизнеса.

  16. Георги Ангелов- 30 Oct 2007; 11:07

    По-скоро защитавам идеята, че човек не трябва да има 4000 лева в джоба, за да започне бизнес.

    Естествено, че повечето предприемачи не четат много закони – особено омотаните български закони. Както и повечето от останалите хора. Трябва да се съобразяваме с реалностите – по-лесно се случват нещата да са лесни и прости, отколкото когато са сложни и трудни.

    Фактите го показват – колкото по-лесна, бърза, евтина и с по-ниско изискване за минимален капитал е процедурата за регистрация на бизнес, толкова повече предприемачество и иновативност има в съответната страна. Може да не четат закони хората, но имат идеи – а това е важното за икономиката.

  17. Любомир Попов- 30 Oct 2007; 12:02

    Да, 100 лева за регистрация на ЕТ са достатъчни. А ако някой не е доволен от законите, следваюия път на изборите, да си направи труда да отиде да гласува за по-умни управници.
    А четенето на законите, които те засягат е задължително.
    Идеи и аз имам, но нямам пари да ги реализирам. Като събера, тогава.

  18. ххх- 30 Oct 2007; 17:18

    чета законите аз например. но чл.Еди-кой-си те препраща към чл.Някой-си от друг закон, където пък те насочват към трети! разтварям аз всички тези закони и разбирам, че вместо всички препратки, можело да напишат една дума в повече! Тъкмо го обмисля и един от тези закони взел, че се променил :) Хайде да си поговорим за бизнес плановете, които искат банките, ако решат да ти отпуснат кредит за “бизнес”! Като не се знае след три месеца какви ще са ставките на данъците и осигуровките, да не говорим за инфлацията. А откъде у студентите имоти, та да ипотекират, или да доказват доходи…

  19. Александър Алексиев- 30 Oct 2007; 18:05

    Според Търговския закон (чл. 76) може да се регистрира фирма под формата на събирателно дружество (СД), където съдружниците са солидарно неограничено отговорни. (Както ЕТ, но за повече от един собственик). За СД няма изискване за минимум капитал.

  20. Любомир Попов- 30 Oct 2007; 18:12

    Именно, това имам предвид. Г-н Алексиев доказа, че четенето на закони е полезно.

  21. Николай Михайлов- 30 Oct 2007; 18:30

    А най-мътната Индия е “Командитно Дружество с Акции” :-)

  22. Александър Алексиев- 30 Oct 2007; 18:42

    Ами не е кой-знае колко мътна. КДА има съдружници с неограничена отговорност и съдружници с ограничена (акционери). Обикновено първите са основателите предприемачи, а вторите са хора, които само финансират предприятието, но не им се занимава с управлението. Под такава форма са често инвестиционни дружества, например за рисков капитал, където управляващите директори са general partners (GP), а акционерите са limited partners (LP). Един вид първите залагат и главата си, а вторите само кеша. :-)

  23. Nikolay Mihaylov- 30 Oct 2007; 23:35

    Hey, merci super mnogo za obiasnenieto ;)

  24. Георги Ангелов- 31 Oct 2007; 10:05

    1. Пресметнете колко ще струва да се обясни на милиони хора какво е събирателна дружество и колко ще струва да се отмени изискването за минимален капитал на ООД и да се опрости процедурата. Второто е милион пъти по-евтино. И ще има по-добър ефект – както показва международната практика.

    2. СД не е капиталово дружество. Има неограничена отговорност. Няма акции или дялове. Три неща, които са причина никъде в света /вкл. в България/ това да не е често използвана форма на бизнес.
    Да не говорим и за това, че при СД всичко трябва да се уточни в учредителния договор, което означава разходи за адвокат и нотариус.
    Да не говорим и за това, че СД може да се основе само от хора, които си имат абсолютно пълно и безгранично доверие /защото ако един сключи договор, всички останали “съдружници” са отговорни за изпълнението му с цялото си имущество/. Няма много хора, които да си имат подобно доверие.

  25. Александър Алексиев- 31 Oct 2007; 10:40

    А ако ООД-то няма капитал, до каква степен ще са отговорни съдружниците? Къде ще е лимита на “лимитед” тъй да се каже? Или искате да кажете, че дори и с 50 лева начален капитал да може да се основе ООД? Струва ми се, че понеже ООД е юридическо лице, а СД не е, е добре да има някакво ниво на същественост, иначе транзакционните разходи за мини-ООДта ще са тежест за цялата система.

    Съгласен съм обаче, че процедурите трябва да са така опростени, че да не се налага на средноинтелигентен човек да наема адвокати за да регистрира фирма. Нивото на средноинтелигентност в България обаче с тази криза в образованието е далеч под потенциала си. Незнам дали е застъпено в сегашните програми в средното образование нещо за предприемачеството под някаква форма. Знам, че Джуниър Ачийвмънт е една НПО, която има такива програми.

    В Холандия например за ООД се изисква минимум 18 000 евро. Регистрацията обаче не е в съда, а в търговската камара. На сайта й много просто и ясно е обяснено за различните търговски форми какво трябва да се направи за да се регистрира.
    http://www.kvk.nl/topic/topic.asp?topicID=1059

  26. Александър Алексиев- 31 Oct 2007; 10:47

    Проблемът за доверието (и липсата на) обаче е значително по-голям. Много автори (напр. Фукуяма, Путнам) посочват, че в развитите страни общото ниво на доверие между икономическите агенти е доста високо. Много по-лесно се влиза в съдружие, и много по-рядко съдружници действат опортюнистично един към друг.

  27. m.- 31 Oct 2007; 12:25

    Това че по-малко пречки (вкл. капитал внесен в банка) е по-добре за бизнеса е ясно.

    Само не схванах следното от коментара на Георги Ангелов:
    “Затова през последните години много страни отмениха изискванията за минимален капитал …”

    - Хубаво е господинът да отвори PDF файлът (линкът е предоставен от него) и прочете ВНИМАТЕЛНО какво пише там СБ. Става въпрос за >

    Има огромна разлика между Paid in Min. Capital и липсата на изискване за Min. Capital

    @ Георги Ангелов
    Ще е безкрайно интересно да разтълкувате как се регистрира ООД (Ltd/LLC company), във Великобритания например (те щот англичаните са измислили Ltd формата), без регистриране на капитал?

    cheers

  28. m.- 31 Oct 2007; 12:30

    в горният коментар липсва (поради някакви тех. причини) следното:
    Става въпрос за Paid in Min. Capital

  29. Любомир Попов- 31 Oct 2007; 17:02

    Г-н Ангелов:
    1. Никъде не е записано, че държавата трябва да обяснява на гражданите законите. Защо е необходимо да обяснявам на милиони граждани какво е СД? Който иска да прави бизнес, да бъде така добър да се запознае със законите които го касаят. непознаването на закона не те освобождава от задълженията по него.
    2.В колко държави в света няма минимален капитал за ООД?Защото аз в момента не се сещам за нито една. Или трябва да сме пионери?
    3.За ООД също се пише договор между съдружниците, ако не знаете.

  30. Георги Ангелов- 01 Nov 2007; 10:30

    В повечето страни по света няма изискване за внесен минимален капитал при регистрация на бизнес:
    http://www.doingbusiness.org/ExploreTopics/StartingBusiness/?direction=Asc&sort=5

  31. Любомир Попов- 01 Nov 2007; 19:48

    Нещо май боравите с понятията както Ви е удобно г-н Ангелов. За регистрация на бизнес ли говорим или за минимален капитал при регистрация на ООД? Дайте да се уточним.

  32. ceo1- 01 Nov 2007; 23:03

    Да си говорим честно, процедурата по регистрация на ООД изобщо не е сложна. Не е нужно да се наема адвокат, всеки средно интелигентен човек може да се справи.
    Ако не можеш да събереш 3500 лв. които да стоят 7 дни в банката тогава какъв бизнес ще правиш? За картофите и доматите ти стига едно ЕТ-це, което излиза 50-тина лева…

  33. Георги Ангелов- 01 Nov 2007; 23:04

    ООД е най-разпространеното търговско дружество. Световната банка има предвид регистрация на ООД когато говори за регистрация на бизнес.

  34. m.- 03 Nov 2007; 07:55

    “ООД е най-разпространеното търговско дружество. Световната банка има предвид регистрация на ООД когато говори за регистрация на бизнес.”

    “Затова през последните години много страни отмениха изискванията за минимален капитал или ги намалиха драстично.”

    - Не останах с впечатление за твърдение в коментарите че СБ нещо е оплела конците в своите документи. По-горното (вторият цитат), написано от г-н Георги Ангелов, обаче предизвиква доста въпроси (!?) – абсурдно е да се твърди че при ООД (LTD) няма изискване за минимален капитал!!! Най-малкото е смешно, но явно господинът не може да направи разлика между изискване зе регистриране(деклариране) на Min. Capital и изискване за Paid in Min. Capital.

    @ceo1 et al

    Факт е че в много страни (икономики) няма изискване регистрираният капитал при формиране на ООД (LTD) да бъде внесен, а и таксите са изключително ниски. Капиталът се декларира само (на хартия) от съдружниците, което означава че те са ограничено отговорни в рамките на декларарацията (ако нещо се издъни в последствие). И това че не се изисква Paid in Min. Capital е определено сериозен стимул за dynamic entreprenurship activities – което от своя страна пък е фундаментално (един от фундаментие) за създаване на динамична и бързоразвиваща се икономика

    Cheers

  35. Малка фирма- 19 Jun 2008; 12:08

    Теоретици.

    Земете направете едва фирма от 0, разработете я, вижте как работят и си противоречат законите и после елате да ми обяснямате, че стига само да четеш законите и въобще няма никакъв проблем, даже на английски ми го щажете, че да звучите по-тежко, като m.

    CEO, искам да видя как ще регистрираш ЕТ с 50 лева! Ти ако не знаеш как се почва бизнес с по-малко от 3700 лева, това не значи, че всички сме лишени от идеи.

  36. Kelvin20- 23 Oct 2009; 04:39

    What measurable benefits will come out of this Nigerian visit at this time? ,