Фискални мерки
Георги АнгеловТова, разбира се, е политическо решение – но според мен най-добрият вариант е да се отрежат с 5-10% всички държавни разходи вместо да се правят отделни мерки за отделни сфери. Но това си е въпрос за политиците да решат.
Но, във всеки случай е по-добре да има и повече структурни реформи, а не само рязане на парче.
Няколко коментара по мерките по-долу, в черно (ползвам списъка на в. Сега).
МЕРКИ ЗА ОГРАНИЧАВАНЕ НА ДЕФИЦИТА ПО КОНСОЛИДИРАНАТА ФИСКАЛНА ПРОГРАМА ЗА 2010 Г.
I. Мерки за постигане на целта за ограничаване на разходите и трансферите по републиканския бюджет за 2010 г.
1. Временно премахване на привилегиите на държавния служител по Закона за държавния служител (в тази връзка обсъждане на отмяната му), както на привилегиите на служителите по други специални закони (по ЗМВР, ЗОВСРБ, ЗСВ, Закон за Сметната палата и др.), като:
1.1. Поемане на осигурителните вноски от служителите (146 хил. души планова численост за 2010 г., 945 лв. прогнозна средна заплата на служителите, 12.1% обща лична осигурителна тежест при 8% здравно-осигурителна тежест, за 9 месеца), в т. ч.
- 41 376 държавни служители в министерства, в т. ч. 158 щатни бройки в НС;
- 6000 държавни служители по общините;
- 14 443 щатни бройки за съдебна власт;
- специални дейности, осигурявани от държавния бюджет.
1.2. Временно премахване на паричните суми за представително облекло (150 хил. души по 300 лв. средно).
По-скоро да. След като частният сектор си плаща осигуровките, защо не и държавният? Тъкмо ще подкрепя идеите за намалението им. Което би било добре да е част от тези мерки.
2. Временно премахване на паричните суми за облекло по Кодекса на труда /КТ/ за служители (280 хил. души по 250 лв. средно).
И такива неща ли има?
3. Уеднаквяване на % за допълнителното възнаграждение за трудов стаж и професионален опит за заетите в бюджетната на 1% (430 000 хил. души, средна заплата в бюджетната сфера за 2010 г. 752 лв., средно намаление на класа с 0.5% пункт, среден стаж 15 г.).
В частния сектор май не е 1%, а по-малко – ако не се лъжа? Това не дискриминира ли младите работници?
4. Намаляване на средствата за работна заплата с 10% за структурите, които не са извършили предвидените съкращения.
Добър стимул. Трябва да се случи най-накрая съкращаването на администрацията.
5. Временно премахване на добавките към основната заплата на служителите в структури с функции по усвояване на средствата от ЕС или доплащането да бъде свързано с определен процент на усвояване.
Бонуси, свързани с реално свършена работа /усвояване/, са добра идея.
6. Временно премахване на всички възнаграждения от участия в междуведомствени комисии, работни групи и др.
Това не им ли е работата на чиновниците, защо им се плаща допълнително?
7. Прекратяване на гражданските договори, на договорите за консултантски услуги, на трудовите договори по ПМС №66 от 1997 г. и др.
Ако това означава намаляване на щатни бройки, ОК.
8. Да не се поемат нови задължения (да не се сключват нови договори) до изплащане на всички стари задължения.
А магистрала Тракия ще строим ли?
9. Въвеждане на задължителен неплатен двуседмичен отпуск за служителите в бюджетната сфера за 2010 г.
Интересно като концепция, но може би трябва да се остави на всяко министерство да си реши как да съкрати разходите.
10. Намаляване до минимум на полагаемия допълнителен платен годишен отпуск за ненормирано работно време.
Не го разбирам.
II. Допълнителни мерки:
11. Мерки за повишаване на приходите.
???
12. Приравняване броя на получаваните брутни заплати за обезщетения при пенсиониране с тези по КТ.
Това сигурно са 20-те заплати на съдии, военни и полицаи. В частния сектор не дават толкова заплати при пенсиониране.
13. Облагане с 10% на доходите от пенсии с необлагаем минимум:
13.1 Над минималната пенсия (размер на минимална пенсия от 136.08 лв., брой пенсионери 2 183 хил. души, средна пенсия на 1 пенсионер по прогноза за 2010 г. – 271 лв.);
13.2 Над социалната пенсия (размер на социалната пенсия 100.86 лв., брой пенсионери 2 183 хил. души, средна пенсия на 1 пенсионер по прогноза за 2010 г. – 271 лв.).
Това, всъщност, явно е частична отмяна на предизборното увеличение на пенсиите от 2009 година. Но, данък с необлагаем минимум не е добър данък. Едва ли ще стане, пенсионерите са много и не искат да плащат данъци.
14. Работещият пенсионер да не получава пенсия или до 1/2 от размера на получаваната пенсия.
Лоша мярка – дестимулира труда. Вече сме го коментирали.
15. Данъкът върху доходите на физическите лица да се начислява върху брутен доход (без приспадане на осигурителните вноски).
Лоша мярка – натоварва пазара на труда, повишава данъчно-осигурителното бреме, вреди на заетостта и пречи на възстановяването.
16. Увеличаване на срока, на база на който се изчислява размерът на обезщетението за бременност, раждане и отглеждане на малко дете.
Ще премахне възможността да се източва фонда. Всеки ще получава такова обезщетение за майчинство, върху каквато заплата се е осигурявал наистина /а не изкуствено инфлирани стойности/.
17. Да се намали срокът за получаване на обезщетение за бременност и раждане от 410 календарни дни по чл. 50 от КСО на 225 дни (45 дни + 180 дни).
По-добре т. 16
18. Увеличаване на срока, на база на който се изчислява размерът на обезщетението за временна неработоспособност поради общо заболяване.
Какъв е смисълът?
19. Внасяне на осигурителните вноски за самоосигуряващите лица върху доход, не по-нисък от изравнителния доход за предходната година.
Не е много добра идея, защото допуска, че доходите на хората постоянно растат. А ако миналата година човек е имал много висок доход, а тази няма? Може би трябва да стане като при фирмите, които имат право да си определят по-нисък авансов данък ако им спаднат печалбите.
20. Премахване на правото на работодателя да прекратява трудовото правоотношение на основание придобиване на право на пенсия за осигурителен стаж и възраст (промени в КТ).
Това задължително трябва да се приложи. Човек сам трябва да решава кога да се пенсионира, а не работодателят да взема решението вместо него. Задължителното пенсиониране само натоварва пенсионната система да плаща на хора, които искат да работят /и ще работят/.
21. Да не се сключват нови заеми по ДИЗ до приключване на старите заемни споразумения.
Не знам какво общо имат старите заеми с новите?
22. Деклариране на получаваното възнаграждение от работника и служителя.
Това НАП ли са го измислили – сигурно си мислят, че ще засекат сивата икономика?!? Мирише ми на още бюрокрация и опашки.
23. Увеличаване на наказателната лихва за невнесените данъци така, както е за осигуровките – от 10 на 20%.
Трябва да се увеличи, но 20% е много. Сега наказателната лихва е по-ниска от банковата лихва и фирмите имат стимул да декларират, но да не плащат дължими данъци – защото това е по-изгодно отколкото да теглят кредит от банка на пазарна лихва.
24. Доплащане на лечението, например 10%, но не повече от една минимална работна заплата.
Ще стимулира хората да следят дали болницата не ги лекува от несъществуващи неща. Най-добре въвеждането на доплащане да се обвърже с намаление на здравната осигуровка.
25. Въвеждане на данък върху активите/нетните активи на дружествата с преобладаващо/общинско участие.
Не съм убеден, че е смислено.
26. Отчисляване на 50% от приходите от наеми на държавни и общински предприятия в приход на държавния, респективно на общинския бюджет, по реда, който се прилагаше до 2006 г. – § 31 от ЗДБРБ за 2005 г.
Не знам дали има смисъл. По-скоро държавата да си управлява по-добре собствеността – а не милиони декари земя и стотици сгради да се ползват без да се плаща наем или с минимален наем.
27. Приватизация на миноритарни дялове през БФБ.
Приватизация – да. В някои случаи може и през БФБ – ако компанията става за листване. Може и мажоритарни дялове /например, Топлофикация, Булгартабак/.
28. Капитализация на ББР чрез облигационна емисия и изграждане на схеми за целево кредитиране.
Категорично не. Стига с това наливане на пари в държавната банка за развитие. Още повече, че виждаме, че частните банки търсят с лупа на кого да дадат кредит.
' '
Share




Според мен най-безсмислените разходи са тези на военното министерство. Там трябва да се реже много. Както и МВР. Но естествено няма да се случи.
“945 лв. прогнозна средна заплата на служителите”
“средна заплата в бюджетната сфера за 2010 г. 752 лв.”
това не може да е вярно, основната бюджетна заплата е 300лв, ако шефовете взимат по 1204 лв. може средната да стане 752
не е проблема в привилегиите в бюдж. сфера а в числеността в липсата на прозрачност при назначаване на чиновници, според мен дьржавните служители трябва да са можещи хора, да взимат по 2000лв поне, но да вьршат работа за 5 човека от сегашните лелки и чичковци, а не хора от СОЦ-поколението дето ги водят за големите експерти, ама реално са пьлна нула
т.е. трябва да направят ревизия на работещите на дьрж. дльжност както при митниците, да ги изпитат наново -интервюта, познания по езици, правни познания, компют. грамотност и т.н., които не мине изпитите да си ходи да пасе кравите сега такмо им идва сезона
но не може за дьрж. дльжност да имат високи изисквания при кандидастване и да дават заплата 500лв и да очакват себераздаване и усвояване на еврофондове
иначе снимката от линка е многозначителна:
Дянков ни предлага ЕДНА СТУДЕНА ВОДА, няма и помен от постната пица
да забавим малко всеки почва да дава някакви препоръки на парче,така не става имаме бюджет трябва да се спазва.Износа започна да расте ,вноса и той ще почне ,туризма в подобра кондиция,еврофондовете не може да бъдат по зле от 0 …ДА запазим спокоиствие
Според мен и една друга мярка би имала много добър ефект – ограничаване на плащането в брой. Така, ще се увеличи събираемостта на данъците, няма да могат да се крият доходи, защото при банковите трансфери остават следи. Освен това, ще се намали и корупцията, щото не върви да платиш откуп по банков път. Ще се увеличи и справедливостта при облагането, защото сега повече от половината доходи се крият и не се облагат. Т.е. има хора които живеят на гърба на другите, като не плащат данъци. Ще може да се махнат безумните минимални осигурителни прагове.
Как може това да стане, например:
1. Всички фактури над 3000 лева да минават през банки. Фактури над тази сума в брой, да не се приемат за разход на фирмата, освен другите санкции.
2. Плащанията на заплати над 500 лева да са по банков път.
3. Теглене на пари в брой над 3000 лева да се облага с данък – 5-7-10% и държавата да го прибира. Само тегленето.
4. Правителството да договори по-ниски банкови такси – не повече от 50 стотинки. Ако трябва да субсидира таксите. В крайна сметка има интерес – ще може да получава повече данъци, а банките ще имат много повече трансфери – оборот.
5. Банковите такси при превод към бюджета или държавна агенция да се поемат от съответната държавна агенция/бюджета. Така държавата ще има стимул да намалява платежните нареждания. Няма да има безумия от типа – 20 ст. превод и такса 5 лева.
Тъкмо ще се развият и електронните плащания.
Категорично не съм съгласен с първото изречение на Георги – това е уравниловка. Тя ще накаже еднакво реформирани и нереформирани сектори. Трябва да се реже дълбоко в нереформираните и минимално в реформираните.
Иначе списъкът е доста разнообразен и ми се струва, че просто е поредният кьорфишек, който да тества общественото мнение. То очевидно е отрицателно, т.е. по-вероятно реформи няма да има, а ще измислят някоя глупост, която да натовари по-малко гласовития и по-лесно ограбваем редовен данъкоплатец.
Има предложения, които просто отстраняват малоумия, като това за раздуването на дохода при забременяване, за да си докараш после по-високо обезщетение. Интересното е, че имам доста заможни познати, които викат да-чиновническо малоумие е, но след като всички го правят, ние ли да сме най-глупавите?
Нищо не е споменато за орязването на данъчните преференции – за пенсионни застраховки, за купони за храна, за “дарения” и още няколко всенародно познати шашми.
Нищо не се споменава, че само в АЕЦ Козлодуй щатът е раздут 3-4 пъти на нужното, ужким за да имало готови хора да поемат АЕЦ Белене след 8 години.
Нищо не е споменато, кога общините ще събират тротоарно право и синя (зелена, жълта и т.н.) зона за паркиране на улицата. Докато това не стане, ще имаме масово сгради с по 1 паркомясто на 3 апартамента, но за сметка на това по 4 коли на апартамент.
Аз не мога да разбера за майчинските не могат ли да се базират на 6-те месеца *предхождащи* момента на забременяване, т.е. 9 месеца преди раждането. Сигурен съм че има начин, но воля няма, а и вероятно особен смисъл да се гонят родилките няма.
Дотук уж ставаше дума за смекчаване на кризата, но новите идеи на ИПИ се свеждат до целенасочно засилване на рецесията и превръщането й в депресия. Вероятно с цел насред катастрофата да се раздаде остатъка от държавната собственост на олигарсите и да се ликвидира общественото осигуряване.
Другото обяснение на тези предложения е, че ИПИйците не си вярват сами в оценките, че вече излизаме от кризата
Колко време трябва за да проумеят икономистите че единствената мярка за създаване на неинфлационен растеж в България е създаване на работеща съдебна система която да гради доверие. Южняшки шменти капели- баста. Като отворим чуждата преса и се спомене България следва организирана престъпност, мафия. При това на най-високо ниво. България за външният свят е банда престъпници и за съжаление е вярно.
Сега се пънеме за еврозона за да има кой да ни спасява ама не се сещаме че тези отсреща не пасат трева преди работа и си махат колците от доматите. Характера на нашата икономика е такъв, че растежът, заетостта и потреблението тук е съобразено основно с някакъв обем инвестиции плюс заеми. А типа на досегашните чисто спекулативни инвестиции не предполага продължаването им в сегашната обстановка в достатъчен размер а оттам и заемите ще са по-малко. Самите цени достигнаха нива некореспондиращи с доходите. Което ако значи нагаждане спрямо сегашните нива на входящ капитал -то следва латвийска спирала по оста срив в потреблението, срив в бюджета, огромен ръст в безработицата, лоши кредити тн. Която и мярка да се приложи от горните ще подейства временно после пак ще трябва да се реже и оттам се влиза в спирала от която излизането е мъчително. Вижте в Латвия
Латвия от миналата година нямат месец на дефицит по ТС, безработицата е над 17% официално. При тях ли искаме да отидем? Те доста мерки като нашите приложиха. Необходими са други инвестиции които няма да дойдат преди да видят че закона се спазва и има осъдени.
Всичко това се коментираше от чужди икономисти които ние надменно игнорирахме като неразбиращи нашата икономика включително и в този блог. Хърсев разпалено обясняваше как страните влизащи последни в турболенцията излизат първи. Може би той има някаква тайна рецепта?
Защо трябва да се докарваме до фалит за да се разбере важността на това нещо съд да го има работещо и да се заблуждаваме как като намалиме поредният данък ще направим нещо значително.
А от чисто фискалните мерки не виждам най-вярната и справедлива за мен която и ще намали неефиктивното използване на ресурсите- акцизите на горивата. По моите наблюдения кризата едва сега започва и след лятото ще дойде наистина трудното. Ако минеме без МВФ Дянков трябва да го обяват за национален герой.
Още от в. Сега:
“Точен ход е например всяко учреждение, което не е направило задължителните съкращения в края на 2009 г., да бъде наказано с 10% намаляване на фонд “Работна заплата”. Защото се оказа, че само Симеон Дянков е свил поверената му армия, а другите министри и шефове на агенции и комисии пазят “безценните” си кадри. Ако парите им бъдат клъцнати, те ще бъдат изправени пред здравословна дилема – щатовете ли да режат или индивидуалните заплати.”
Браво на Дянков, а другите какво чакат? Имаха достатъчно време да се ориентират кои са ценните кадри и кои – търтеите.
@drug Ivailo – “създаване на работеща съдебна система която да гради доверие.” – И аз мисля така, каквито и икономически мерки да се измислят, като няма работеща съдебна система да ги следи и контролира – пак нищо няма да се получи.
Безработицата се е увеличила значително през Q4 на 2009г:
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/2-15032010-AP/EN/2-15032010-AP-EN.PDF
…но пък държавната администрация стои почти непокътната.
И аз мисля така и съм го писал много пъти…
Може би някои ще кажат, че точно сега по-важни са антикризисните мерки. Напротив, съдебната или по-скоро нормативната система имат НАЙ-НАЙ-НАЙ-спешната нужда от реформиране.
Първо, защото това е фундамента на държавата и ремонта в тая сфера не зависи от други сфери, докато всички останали сфери зависят от фундамента. Примерно в момента виждаме определено подобрение в дейността на МВР, но резултатът от всичко това може да се провали тотално ако не мине успешно през съдебната система. Все едно да искаш да вдигнеш мощността на една кола като добавиш мощност само на едно от колелата (МВР). Колкото повече мощност добавяш, толкова по-голяма опасност има колата да поднесе.
Второ, чрез нормативната реформа може най-бързо да се оптимизира администрацията и да се спестят разходи. Много пъти съм казвал, че всякакво съкращение на чиновници или намаляване на техните заплати ще се върне като рикошет върху обслужването на бизнеса и гражданите. Не може да се притискат министерства и агенции да съкращават разходи и в същото време да изпълняват ужасно тежки и тъпи процедури.
Необходимо е първо да се оптимизират процедурите и нормативната уредба, да отпаднат глупавите декларации и едва тогава ще може да се съкратят чиновници. Иначе съкращаваш един чиновник и уж държавата пести нещо, но бизнесът губи двойно и тройно пари и време и по опашки.
За съжаление сегашните управляващи имат добър екип само в МВР, правният им екип е гола вода. То се вижда и в искането им за отстраняване на президента. Като човек посещавал лекции по Конституционно право за мен няма никакво съмнение, че тая процедура е без каквито и да е правни основания. Въпросът е защо 160 народни представители биха я започнали? При всички случаи ще останат съмнения, че мнозинството в парламента не познава Конституцията, не познават правото, а в същото време пишат закони.
Да не влизам в подробности защото това няма връзка, но крахът на тая процедура е неизбежен и по-важното ще е голям шамар точно за ГЕРБ, защото едно единодушно отхвърляне в конституционния съд ще докаже че президентът е действал законно и той ще може да действа още по-свободно.
Ако в ГЕРБ имаше поне един кадърен юрист, то той щеше да предложи да се гласува декларация в народното събрание, с която да се подкрепят всички действия на правителството и да се поиска от останалите институции (съд, президентство) да положат повече усилия в тая насока. От правна гледна точка декларацията е формалност, но би била шамар за президента, защото за него това ще е присъда без право на обжалване. Той няма да има как да обжалва, а ако отвърне с декларация ще стане смешен.
Какво означава “раздуване на дохода”, за да се получи по-високо майчинство? Аз се самоосигурявам на определена сума и ако в края на годината се окаже, че доходите ми са били по-ниски, ми се назначава ревизия. Ако ли пък са били по-високи, доплащам осигуровки. И накрая данък общ доход. Та как се източва държавата по този начин? Моля, обяснете ми!
Много просто се източва, една циганка се назначава формално на висока заплата за 9 месеца, забременява, ражда и после взема 90% от високата заплата.
8. Да не се поемат нови задължения (да не се сключват нови договори) до изплащане на всички стари задължения.
А магистрала Тракия ще строим ли?
Господа, живеещи в София, отворете очите си и погледнете по-далеч от носа си … т.е. това, което е във ваш интерес, защото България не е София!!!
Който пътува често по направление Варна – В.Търново или София знае за какви пътища и “магистрали” става дума. Тракия е в пъти по-добра, завършена и РАВНА от това, което се използва в Северна България.
Петре, по-горе обясних защо това не може са се случи. Формално или не, върху тази заплата ще се плащат осигуровки и данъци. Освен това не 9, а 12 месеца е срокът, в който трябва да си осигурен, за да получиш майчинство. Ако хипотетичната циганка се осигурява 12 мес. върху 500 лв заплата, тя трябва да плати 1650 лв осигуровки и 400 лв ДОД, за да получи майчинство от 450 лв на месец. Първо, откъде хипотетичната циганка ще намери 2000 лв, второ, как ще докаже подобни доходи? Циганките получават майчинство от социалните служби. Работещите хора плащат осигуровки, на които е редно да разчитат. Никой не “дава” майчинство, ние сме си платили. Не се хващайте с прослойката, чието положение е най-уязвимо и незавидно.
Именно, плаща 2050 лв данъци и после взема две години по 450 на месец. Доста добра далавера. А доходите се доказват много лесно, назначава се формално в една фирма и готово.
Ама са те изтипосали днес в 24 часа на първа страница, видях при зъболекаря си.
Честито
” 10. Намаляване до минимум на полагаемия допълнителен платен годишен отпуск за ненормирано работно време.
Не го разбирам.”
При ненормирано работно време (ненормирано е началото и края, не общата продължителност) служителят има право на няколко дни платен отпуск повече.
В много случаи става дума просто за фраза в длъжностната характеристика, т.е. един вид бонус. Предполагам, че се има предвид вътрешна ревизия на смисъла от това нещо.
Ъъъъ, не: получава 450 лв в продължение на 1 година, а после още 1 година – минимална заплата. И то защото си е ПЛАТИЛА осигуровки.
Това не е източване. Източване е, когато личната ми лекарка взима пари от здравната каса за услуги, които не ми е предоставила. Източване е, когато личната сметка за ток на министъра (който и да е) пристига в повереното му министерство, където се и плаща. И ако 450 лв на месец за отглеждане на дете ти се струват голяма далавера, явно живеем в различни държави.
1) Всички отричат отговорност за произведението. Това говори много.
2) Очевидно е настъпила смяна на философията. Дотук се борихме за оживление, сега изведнъж се оказва, че искаме да предизвикаме депресия, дефлация на цените и доходите. Като Латвия, където това е преднамерена държавна политика. Идеята е следната – вместо да се борим с депрсията, която сме катализирали през есента, да я обявим за нещо добро и полезно.
Остава само един въпрос: кой и кога реши да смени цялата антикризисна стратегия?
И каза ли на Бойко?
Съгласен съм с анонимния, това за майчинството е чутовна глупост. Възможно е само ако става въпрос за любимата секретарка на шефа
Как си го представяте един обикновен служител във фирма да отиде и да каже на шефа – ще забременея и в резултат да й вдигнат неколкократно заплатата, върху която се плащат данъци и осигуровки. Ако ставаше така нямаше да има демографска криза.
От написаното горе разбирам и, че г-н Ангелов е чист комунист, той иска равенство за всички
А за приватизацията на Топлофикация и др. подобни дружества, при сегашната нормативна уредба за действието на такива технологични монополисти, това ще доведе до формирането на още частни монополи, подобни на тези в електроснабдяването, които смело източват не само гражданите, но и държавата.
За съкращенията в публичния сектор, може да станат едва когато се промени нормативната уредба на отделните ведомства и трудовите характеристики, за да е ясно кой какво работи и как работи. В момента т.нар. свиване на разходи се изчерпва с терор над граждани и фирми, на които се бавят плащанията, а вие предлагате терорът да се прехвърли и върху по-ниските нива на администрацията.
Всъщност ако бяхме нормална държава и с извинение с “нормални” икономисти, сега щеше да се търси начин как публичният сектор да компенсира ръста на безработицата в частния.
А за повишаването на приходите, просто е, сега се емитират облигации или друг вид заеми и за да се изплатят, след като премине кризата се вдигат данъците.
Наистина, както е казал и г-н Костадинов, проблемът е в нормативната уредба, докато не се оптимизира тя, никаква реална реформа не е възможна, в който и да е от държавните сектори.
“Как си го представяте един обикновен служител във фирма да отиде и да каже на шефа – ще забременея и в резултат да й вдигнат неколкократно заплатата”
Точно така става, заплатата се вдига формално.
Какво значи формално? Данъците и осигуровките върху тази формална заплата също ли се плащат формално?
Vasil,
Интензивността на трафика е много по-висок в Южна България, отколкото в Северна. Приоритетизирането на Тракия, Марица и Струма не е никак случайно. Ако си пътувал по направленията им в учстъците на сегашните обикновени двулентови пътища, ще знаеш какво се има предвид. А като добавим сезонните придвижвания към морето (по Тракия), Турция (по Марица) и Гърция (по Струма), нещата стават трагични. В Северна България нито вътрешният трафик е висок, нито има сериозен транзитен международен.
Миро Костадинов,
Може би някои ще кажат, че точно сега по-важни са антикризисните мерки. Напротив, съдебната или по-скоро нормативната система имат НАЙ-НАЙ-НАЙ-спешната нужда от реформиране.
=====================================
Добре казано.
@nick,
“За съкращенията в публичния сектор, може да станат едва когато се промени нормативната уредба на отделните ведомства и трудовите характеристики, за да е ясно кой какво работи и как работи.”
Аз съм на мнението че съкращенията може да станат и сега. Ако те бъдат направени разумно това може да бъде и стимул в едно ведомство да се оптимизира ефективноста. Не мисля, обаче, че е разумно заплатите на тези които остават да се орязват, тъй като от тях ще се очаква повече.
Да, нормативната уредба се нуждае от спешни мерки, но те трябва да вървят паралелно с намаляване на държавната администрация.
“А за повишаването на приходите, просто е, сега се емитират облигации”
И аз съм съгласен с това, защото ако S&P и Moody’s си променят перспективите за кредитния ни рейтинг, тогава ще е късно.
“Безработицата се е увеличила значително през Q4 на 2009г …но пък държавната администрация стои почти непокътната.”
Ами хайде да съкратим и държавната администрация, та безработицата да стане 20% и нагоре, и тогава пак да се чудим какво става.
Няма ли най-после на някои хора да им увре в главите, че само със съкращения на това и онова икономиката на България няма да тръгне. Кризата у нас не дойде заради високи публични разходи и няма да си тръгне, само защото сме ги направили по-ниски.
Ами хайде да съкратим и държавната администрация, та безработицата да стане 20% и нагоре, и тогава пак да се чудим какво става.
———————————————-
По същата логика защо не назначим всички безработни в държавната администрация. Тогава ще сме единствената страна в ЕС без безработица.
Йотов, защото всичко трябва да е с мярка.
Някой замисля ли се, че уволнения сега означават по 12-20 заплати накуп, т.е. даже от тая гледна точка някакво спестяване на разходи ще има чак след 1-2 години. Ама нали още тая година щяхме уж да излизаме от кризата? Защо да се вадят накуп сега тия пари, след като след година не би трябвало да има толкова остър проблем с приходите? Тия хора или нямат нищо в главите си, или ни лъжат мръсно, че очакват скоро края на кризата.
Някой замисля ли се, че уволнения сега означават по 12-20 заплати накуп, т.е. даже от тая гледна точка някакво спестяване на разходи ще има чак след 1-2 години. Ама нали още тая година щяхме уж да излизаме от кризата?
=================
Наистина проблемите са много, а ефектите не са ясни.
и
“Кризата у нас не дойде заради високи публични разходи и няма да си тръгне, само защото сме ги направили по-ниски.”
=============
Е това е едно от най-кратките, но точни изказвания.
От друга страна, понеже темата е фискални мерки, мисля, че като цяло от предложените мерки ще има ефект, който ще доведе до намаление на бюджетните разходи. Но някои от мерките спъват икономическата активност и неминуемо това ще се отрази неблагоприятно във времето. За съжаление това се случва в България.
Тази сутрин гледах част от предаването по БТВ с гост Г. Ангелов. Не ми е ясно зашо не се беше подготвил – много повърхностни отговори.
Предполагам, че защото беше рано….
Абе Георги Ангелов не е министър на финансите или премиер, та да очаквате от него да брани мерките (още повече, вероятно не е съгласен с 2/3 от тях).
“Някой замисля ли се, че уволнения сега означават по 12-20 заплати накуп” – Че къде ги има тия уволнения?? Аз искам такова уволнение
Единствено ако се плащат болничните, там според мен трябва да се промени КТ.
# 36 Лъчезар Богданов
Абе Георги Ангелов не е министър на финансите или премиер, та да очаквате от него да брани мерките (още повече, вероятно не е съгласен с 2/3 от тях).
==================
Не става на въпрос да брани мерките, а да отговаря на конкретни въпроси, които му бяха зададени. И това, че не е съгласен с тях – няма нищо лошо. Просто нямаше аргументация и това стана ясно и на водещата на предаването.
mick, ставаш държавен служител (особено полицай или военен), уволняват те (ама не дисциплинарно) и нямаш грижи.
Всички са потънали в детайлите не схващат главното – онези срамежливи експерти, които са седяли на съвещанието и са предлагали мерките, са знаели, че общият ефект от тях ще бъде силно процикличен, т.е. ще задълбочи и ускори рецесията. Което значи, че плнът е точно обратен на официалния план на правителстото, приет с бюджета и обявен пред света и ЕК – за лек растеж през тази година и преминаване към растеж от 3.8% догодина. Независимо кои мерки ще се приемат и кои не, основното е, че някой е сменил курса. Държавата вече ще насърчава като в Латвия кризата, вместо да я смекчава. Вероятно с довода за повишение на конкурентноспособността и с мотива за разпродаване на активите в мътна вода. Става дума, ни повече, ни по-малко, за опит за икономически преврат!
до 2 месеца ще вземем заем от МВФ и тогава те ще редят парада
така че това са глупости
Главният проблем ще е чисто психологически. Съкращенията ще предизвикат страх и паника сред хората, което ще свие потреблението и заетостта още по-драматично. Всеки ще се стреми да спестява от което приходите в хазната може дори да се свият.
Банките просто няма да намерят надеждни хора с желание да теглят кредити. Поне докато инфлацията е сравнително ниска. Ще се заплетем в междувсякакви дългове, ще влезем в спирала от която няма излизане. Ще се стиге до стагфлация защото отвън ще се привнесе инфлация.
И вторият фундаментален проблем на лекарството рязане на разходи- в Латвия наистина съществува сериозен проблем с конкурентоспособноста. Заплатите им са нереално високи. Намаляването на заплатите работи ако ти е ниска конкурентоспособноста и има по-голям шанс да помогне там в сравнение с у нас.
Нашите заплати така и така са много по ниски от всички държави в ЕС и дори в почти всички страни в Европа. Тоест нямаме техният проблем, колко още по-ниски да станат за да спечелим конкурентно предимство, така и така сме най-конкурентни. Докато измрат хората ли?
Някакво оптимизиране задължително, но намаляване на заплати точно в нашия случай не помага за нищо освен временно за фиска. Данъците много от тях са също най ниски при нас. Значи нещо друго пречи, толкова е просто. Доверие и стабилност чрез работеща съдебна система и опростяване на бюрократщината.
Дано не паднат герб защото ми се струва че тази власт има воля да бръкне в раната и разбира проблемите. Като се почне от квотите във ВСС и т.н. там трябва да се вкара целият ресурс и да се намери работещо решение. Вярвам че няма да направят грешен ход. Не ми се мисли ако се върне кръга Орешарски какво може да последва.
Дано не стигнем до МВФ, макар че не съм голям оптимист
@drug Ivailo
Прав сте, че няма особен резерв в намалението на доходите за повишение на конкурентността. Тогава остава вторият мотив – в условията на истерия да се докраде (“приватизира”) всичко.
са знаели, че общият ефект от тях ще бъде силно процикличен, т.е. ще задълбочи и ускори рецесията. Което значи, че плнът е точно обратен на официалния план на правителстото, приет с бюджета и обявен пред света и ЕК – за лек растеж през тази година и преминаване към растеж от 3.8% догодина.
———————————————-
Това съждение изхожда от допускането, че държавата, а не частният сектор, движи икономиката. Защо ли не се учудвам, че тичате по лявата лента.
@ чавдар
В добрите времена бюджетът имаше излишък от примерно 3%, сега има/ще има поне 3% дефицит. Това е фискален импулс от 6% от БВП, което никак не е малко. Колко трябва да е според вас? В крайна сметка точно дефицитът е мерилото дали има рестриктивна фискална политика или не, а не приказките на политиците.
Не беше нужно да се харчат пари като антикризисни мерки, а сега да се чудят как да ги върнат обратно. Също така не беше необходимо да се намаляват осигуровките, а сега да се чудят какво да увеличат. Въобще ролята на автоматичните стабилизатори е ключова за бъдещето на фискалната политика и те са много по-добър инструмент от споровете точно коя индустрия трябва да подкрепим и точно коя професия трябвало да плаща цената на кризата.
@Йотов
Поне не съм се чалнал.
По-добре ляв като Чичо Сам, отколкото десен като латвиец.
Cbfan
1. Странна аритметика.
2. Дянков създаде тежки рестрикции тъкмо когато рецесията се засилваше. Трябваше да вземе заем през септември и да не натиска спирачката така рязко.
Далеч по-рестриктивно обаче действа пълната хаотичност в поведението на фиска. Липсата на доверие задържа лихвите високи.
За хаотичността съм съгласен, също и че начинът по-който се отложиха разходи септември беше вреден. Политиците са под натиск нещо да правят, иначе хората ги обвиняват че нищо не правят. И обикновено активната фискална политика води до вземане на неверни или закъснели решения, или и двете. Това не е само нашето правителство, а по принцип. Затова е принципно по-добре да се намалят тези активни мерки, за съжаление това не е политически популярно.
Какво и е на аритметиката? Аз съм убеден че 3 + 3 = 6
Вы не правы. Могу это доказать.