България в международните класации


Борислав Цеков – бивш депутат от НДСВ и Новото време, а сега главен секретар на омбудсмана Гиньо Ганев – е написал, че нашата логика на противопоставяне на адвокатските привилегии по ДДС е вавилонско смешение на понятията. Все пак е подкрепил тезата ни за премахване на минималните цени на адвокатските услуги.

Орлин – който и да е той – е публикувал цяло литературно съчинение за /т.е. против/ нашия блог, което е любопитно, макар и не твърде любезно.

Нашият стар познайник kuromur редовно използва наши мнения като идея за контрамнения. Все пак в 1-2 случая имаме близост на възгледите.

Пламен Даракчиев е гледал мое участие в "Часът на Милен Цветков" и има какво да препоръча и допълни.

П.С. Почти щях да пропусна Господин И от ръководството на Българската социалистическа младеж, който не е съгласен с дерегулирането на икономиката.








20 отговора на “Да погледнем през чуждия /критичен/ поглед”

  1. Борислав Цеков- 02 Feb 2007; 14:21

    Здравейте г-н Ангелов и г-жо Костадинова,
    В интерес на истината постингът ми “ДДС върху правосъдието – вавилонско смешение на понятията” не беше предизвикан от вашия материал, тъй като не го бях чел. Цитираните в моя постинг мнения на икономисти са главно от публикации в “Банкер” и “Капитал”. Благодаря ви, че сте обърнали внимание на аргументите, които са против вашата теза. Поздрави: Борислав Цеков

  2. kuromur- 02 Feb 2007; 17:27

    Разсмяхте ме искрено и до сълзи колега Ангелов- печелите блогрол за новия си сайт!
    Смея да отбележа че за адвокатите нищо не съм писал. Да не повярваш, в случая подкрепям липсата на привилегии, относно ДДС.

  3. Gospodin_I- 02 Feb 2007; 18:00

    Уважаеми г-н Ангелов,

    В случая не знам колко е уместно или етично да цитирате името на организацията, в която участвам , предвид това, че изразените в блога ми мнения не представляват нито официалната позиция на БСМ, нито са изказани от позицията на човек на ръководството.

    Господин И е напълно личен блог, в който се публикуват само моите лични мнения.

    А относно дерегулирането на икономиката – ако дерегулирането значи по-ниски данъци, повече свобода на фирмите да се възползват от готови ресурси (включ. човешки), по-лесни съкращения и по-малко участие на държавата заради самото ограничаване на държавата – то аз съм ЗА това.

    Според мен в момента е по-важно държавата да се погрижи да изкара целия икономически поток на свето, отколкото да се стреми да се отдръпва от икономическия живот.

  4. kuromur- 02 Feb 2007; 18:04

    Илия мене ми е ясно защо си станал социалист- предполагам по същата причина, поради която и аз- учил си в чужбина. Е, аз имам още 1 година- до тогава може и крайно ляв да стана, като гледам какво става тука. Колега Ангелов, ако живеете в чужбина 5-6 месеца и Вие ще си промените възгледите. Доста бързо.

  5. Георги Ангелов- 02 Feb 2007; 20:30

    @Борислав Цеков
    Все още блоговете не са толкова силни, така че идеите се просмукват най-често чрез вестниците. Аз вярвам, че критичните аргументи са един от най-добрите начини човек да стане по-добър в това, което прави.

    @Gospodin_I
    Написах кой сте, защото сам сте го обявили в блога си. Извинявам се, ако съм ви причинил дискомфорт. Аз също пиша личното си мнение в блога, но хората винаги пишат и казват за мен “Георги Ангелов от еди кой си организация”. По тази причина съм приел, че това е нормалният начин. Нищо лично.

    @kuromur
    Знаех си аз, че с един икономист винаги можем да намерим близки позиции :)
    На мен ходенето в чужбина не ми влияе про-социалистически – точно обратното. В някакъв смисъл аз виртуално живея, поне част от времето си, в чужбина – чрез книги, списания, интернет. Затова и книгата “Светът е плосък” толкова ми харесва /въпреки че авторът е малко ляв/.
    http://ikonomika.org/?p=279

  6. Gospodin_I- 03 Feb 2007; 00:36

    г-н Ангелов,

    Дискомфорт не сте ми причинили, и имате право за този начин на писане, но просто исках да изясня, че мненията, публикувани в Господин И не изразяват тези на БСМ.

  7. Martin Stoimenov- 03 Feb 2007; 19:43

    Kuromur, има хора,макар и малко, които не си променят възгледите с промяната на географското си положение.Принципите, които защитавам са достатъчно глобални, за да ги поддържам и от Луната.

  8. kuromur- 04 Feb 2007; 10:27

    Колега Ангелов,
    Ако сте дали всичко на света за европейско/англоамериканско образование, а същевременно работите на две места като черен роб, не
    социалист, а праволинеен марксист щяхте да бъдете. Само си представете, ако ги нямаше студентските привилегии- аз щях да прерипам!

    Безплатния транспорт, ниските такси, преференциялни наеми- без това НЕ мога!

    Та, като включите и дискриминацията, че им “крадете” най- долнокачествената работа, пък отгоре на всичко сте и най- младия асистент в историята на университета…
    Като поработите в чужбина, а не я посещавате само като турист с командировъчни, целия Ви свят ще се преобърне и насила ще Ви спасяваме да не влезете не в БСП, а в БКП.

    И така, просто ще се простите със всякаква защита на работодателите, на които ще работите по 14 часа, а ще Ви пишат по 4. Ще кажете:

    “Смени работодателя!” Хубаво, ама знаете ли ги пък другите какво правят? Взимат те, бачкаш им по 2-3 седмици и като идва време за
    плащане ти казват: “Nur probieren!”, т.е само са те пробвали и пари никакви. Това е в чужбина, пък и в България става така…

  9. Martin Stoimenov- 04 Feb 2007; 18:37

    Kurumure, дори това да се случва(а то не се случва на всякъде, в това число и в България не се случва на всякъде), според теб лошата природа на класата на предприемачите ли е причината???
    Не ти ли минават освен емоционалните фантазии в главата и някои по-аргументирани идеи???

    А и още нещо – Аз мога без безплатен транспорт,ниски такси и преференциални наеми.Мога да работя и без почивка дори.В момента работя и то във “сивия сектор” – нямам трудов договор и други глупави социални подкрепи.

    А това, че на теб ти харесва да живееш от пари изкарани от друт, не ти дава основание да си мислиш, че имаш някакво право върху тези пари изкарани от друг!!!

  10. Martin Stoimenov- 04 Feb 2007; 18:43

    Забравих най-важното!
    Kurumur си мисли, че той ползва безплатен транспорт.Ако обаче се опита да мисли под повърхността ще открие, че за да съществува този транспорт той трябва да бъде финансиран от някого, което го превръща в платен!
    Kurumur нарича услугата, която ползва той, но плаща друг безплатна.
    Kurumur е непоследователен.Говори без да показва другата страна на монетата.

  11. kuromur- 04 Feb 2007; 20:10

    Ти Мартине може много неща да можеш, но поработи в чужбина, да видиш как се работи, та и учи в същото време и тогава ми давай авторитетни мнения. Не говори за неща, които не си изпитал. Не съм против работодателите, напротив! Аз съм за работодателите да си изпълняват съвестно задълженията. А ти си работи на сиво… Аз мога да “крада” от градския транспорт, но ти крадеш от пенсиите на родителите си!

  12. Nio- 04 Feb 2007; 21:14

    Георги,наистина “все още блоговете не са толкова силни, така че идеите се просмукват най-често чрез вестниците”.Но има едно “все още”.
    Блоговете и новия тип сайтове,дават възможност за дискусия и това е единствения начин да се разбият утопиите и популизма.
    Естественно и в нета има хора които си “изпяват” каквото имат и не намират за нужно да го защитят.Така е и в другите медии.

    Мнението ми е че защитата на позицията е не по-малка от написването на една статия.По скоро проблема е в слабото използване на интернет от българите./знайно по какви причини/.

    Темата е много дълга и не е възможно в един коментар да напиша всичко.Пък и не ми е това целта.

  13. Nio- 04 Feb 2007; 21:33

    Курумуре,имаше време когато определен тип необмислени писания ме ядосваха.Сега ме разсмиват,въпреки че нещата не са съвсем за смях.

    Ти защо работиш и учиш?
    Трябва ли и аз да очаквам и да се надявам децата ми да получават някакви подаяния от държавата?

    Не е ли причината за невъзможноста родителите ти да те издържат докато учиш,чудовищния експеримент наречен “планова икономика” в който “белите мишки” са били и твоите родители?

    Аз мога да продължа с въпроси за морала но вярвам че рано или късно ще мземе да ти просветва:-))

    Пътя е колкото може по-бързо икономиката и стандарта на живот да настигнат този на “белите страни”.Това че идваш от една посттоталитарна държава със срината от комунистите икономика и ти се налага да работиш за да учиш е похвално и е основателна причина за гордост,а не и за червени бръмбари в главата.:-))

    Ще помоля един от задокеанските ти опоненти да ти разкаже за бежанските лагери и мизерията както и за работата която е работил.Както виждаш от писанията им нямат и следа от ляво мислене.
    Поздрави.

  14. Anonymous- 05 Feb 2007; 07:24

    От Христослав Ангелов
    Ами Нио аз и да му разказвам няма да разбере нищо. Да. Живях в бежанският лагер в Трайскирхен, Австрия и разделях баня и тоалетна с муждахидини, тамилски тигри, бойци от фронта за освобождение на Еритрея и други подобни за които ползването на баня и тоалетна с канализация беше ново преживяване.
    В Щатите пристигнах като бежанец, с минимален английски и съм работил какви ли не работи. Като почнеш от помощник във ферма за картофи, разносвач на телефонни указатели, сервитьор в дом за възрастни хора и стигнеш до службата ми в американската армия, но не съм станал защитник на социализма. Тъкмо обратното.
    Сегашната ми работа е свързана изцяло с Федералното правителство на САЩ и виждам от близо по какъв начин се употребяват парите на данъкоплатците и това в една страна в която има много прозрачност в правителствените служби и в която корупцията на правителствено ниво (поне на ниските и средните нива) е почти несъществуваща. Какво остава за останалите държави, повечето от които не могат да се похвалят с подобни постижения?
    Неотдавна работих по един проект, който моята правителствена агенция иска да възложи на контрактор. Аз отидох при шефа ми у му казах, абе защо не ми дадеш половин година и един асистент и ще свърша тази работа само срещу едно минимално повишение в заплатата, а ще спестя на нашия отдел няколко стотин хиляди долара от бюджета ни като с тези пари можем да направим нещо друго. Шефа ми ми каза, че на него му е ясно това, само че има 2 проблема:
    1. Тези пари са част от някакъв вътрешен фонд от който излизат пари за подобни проекти. Ако аз ги спестя те няма да бъдат употребени за нещо друго, а ще бъдат използвани най-вероятно от друг отдел пак за подобен проект.
    2. Той няма стимул да не използва парите защото ако използваме по-малко пари от предната година ще получим по-малко пари от федералния бюджет тази година защото ще излезе, че не се нуждаем от същите пари като миналата година.
    Ей това са нещата които ме направиха либертарианец.

  15. kuromur- 05 Feb 2007; 10:43

    Драги Христославе,
    Искрено те уважавам, като човек най- близо до американската мечта. По- скоро най- блозо до осъществяването и. Искам да задам няколко конкретни въпроса:
    - Какво щеше да стане, ако Австрия не беше достатъчно социална държава, за да предоставя бежански подслон?
    - Наистина бих искал да споделиш каква академична степен имаш и оттук какъв кредит си взел, за да я придобиеш, в краен случай дали не го изплащаш още?
    - Като най- гъст в нещата ще те питам и защо не правим вече Български Великден, но това е странично.

  16. Христослав Ангелов- 05 Feb 2007; 17:03

    1. Не знам какво щеше да стане ако Австрия не беше толкова социална държава. По времето когато семейството ми беше принудено да напусне България, политическите бежанци се финансираха с пари на ООН. Това от своя страна осигуряваше икономически (предимно) благодат за Австрия която ги приемаше временно (разбира се, някои получаваха и постоянно убежище). Този факт гарантираше целогодишен туристически сезон при пълен капацитет за собствениците на местните мотели и пансиони защото много от бежанците бяха изпращани именно там, увеличено потребление, търсене на медицински услуги и т.н. като това завишено търсене се финансираше с пари негенерирани от австрийската икономика.
    Друг е въпросът дали щеше да има нужда от всичко това, ако хората зависеха по-малко от волята на разни криминални престъпници, наричащи себе си политици и народни избранници, но това е тема на съвсем друг разговор.

    2. В момента имам бакалавърска и магистърска степен по икономика със концентрация приложна иконометрия. Бакалавърската ми степен беше финансирана предимно със пари от “армейските” ми години и със заем. Магистърската беше финансирана 50% със стипендия и 50% със заем. Да. Все още си изплащам студентския заем от онези години. Нямаше да е така ако държавата не субсидираше университетите било то директно, било то непряко чрез студенстските заеми. В Щатите има всичко друго освен недостиг на учебни заведения така, че нямаше нужда от държавата да “спасява” този или онзи със заеми. Интересното е, че въпреки, че моето образование беше скъпо, то ми осигури начини не само да направя добра кариера (Борда на Федералния Резерв, Фреди Мак, Социалното министерство, плюс публикации в Economic Development Quarterly, Federal Reserve Bulletin, , Social Security Bulletin, Journal of Consumer Affairs, Journal of Family and Economic Issues и други), но и никога да не срещам трудности с изплащането на студентските си заеми.

    3. Не съм “гъсталак” с великденци. Познавам само един от тях, който е и един от главните организатори на това събитие в последните години. Става въпрос за Краси Гаджоков. Ако искаш мога да ти изпратя * му за повече информация. Аз лично намирам инициативата Великден за меко казано изчерпана, но това си е мое лично мнение и няма да се обидя ако хората не са съгласни с мен.

  17. Христослав Ангелов- 05 Feb 2007; 17:05

    Звездата (*) в по-горния ми пост означава E-mail. Така става когато човек не внимава :) ).

  18. Nio- 05 Feb 2007; 21:32

    Крис,пропуснал си да пишеш за времето.Става въпрос за преди падането на “Стената”.
    В този смисъл финансирането на бежанците от ООН и на политическите емигранти няма нищо общо със социалната политика на Австрия.
    Мисля че Курумур е запознат с отношението на властите с гастарбайтерите които влизаха в страната в следващите години.

    Студентските заеми също не са социална политика а бизнес за всяка една банка.
    Колкото за стипендии за успех никога не съм бил против.Това е една инвестиция която държавата в последствие си “избива” от данъците.Добър студент-добър специалист-добра заплата-повече приходи след облагане.

    А и САЩ не се славят като пример за големи социални харчове.Не и в сравнение с някои страни от ЕС.

  19. Христослав Ангелов- 05 Feb 2007; 22:39

    Значи когато заемите са ти дадени от частна институция като СИТИБАНК примерно, това е едно нещо. Те послед секюритизират заема и го пускат на финансовите пазари, като го продават на някоя друга финансова институция. Заемите за които говоря са тези които се раздават от федералното правителство и които позволяват уж на всеки който си поиска (почти) да учи във висше учебно заведение, а на практика се получава изкуствено засилване на търсенето на обучение, което изкуствено отново качва цените на обучението, а да не казваме, че води и до инфлация на образованието. В щатите както вече писах има много и всякакви висши учебни заведения. Всеки може да си позволи да си плати дори от собствения джоб едно полувисше образование в който и да е общински колеж. Тази полувисша степен след това може да се трансферира в четиригодишно учебно заведение, което ти признава тези две години в общинския колеж и по този начин прекарваш само 2 вместо 4 години на плащайки високи цени на обучение. Много от самите колежи раздават финансова помощ на студенти, които биха допринесли за повишаването на им академичния статут и репутация. В момента в САЩ има недостиг на медицински сестри от всякакъв тип. Болниците сами финансират обучението им или пък от своите си средства им предоставят нисколихвени заеми. Тези примери не са за социални програми, а за истински пазарни транзакции.

    Да. Грешката е моя. Трябваше да вкарам в контекст казаното от мен за лагерите.

    Ако бях на мястото на Kuromur щях да се замисля дали нещата които описва са поради твърде много капитализъм, конкуренция и пазарна икономика или поради твърде много държавна намеса и рестрикции на пазара за труда, които дават прекомерна власт на работодателите.

  20. Христослав Ангелов- 05 Feb 2007; 22:42

    Извинявам се за правописните грешки, но пиша всичко това в работно време и нямам много време да се фокусирам върху “изяществото на словото ми” :) ).

Comments RSS

Коментирайте статията