Кой може да дава мнение по кризата?

Георги Ангелов

Според министъра на икономиката Петър Димитров:

Крайно време е нещата да се коригират и по медиите и по първите страници на вестниците да се появят хората с научни степени и звания, с образование, а не просто такива, които имат самочувствие. За голяма моя изненада – голяма част дори нямат икономическо образование, а оглавяват аналитични икономически структури. (агенция Фокус)


Докато чакаше да се появят научните работници, които да му дадат мнение за кризата (така и няма да дочака), Петър Димитров пропусна да се вслуша в гласа на малкото макроикономисти, които въобще имат някакво мнение по въпроса. И стана така, че по време на най-голямата международна финансова паника нашият парламент обсъждаше как да похарчи излишъка.

Изнервяме още повече и без това изнервените банки и анализатори. А точно това не трябва да с прави, трябва да се увеличава доверието към България, а не да се намалява.


' '

Share

32 отговора на “Кой може да дава мнение по кризата?”

  1. Добри Божилов- 15 Oct 2008; 16:51

    Добре би било ако имахме научни работници от типа на Ричард Ран или Милтън Фридман, или дори като Джон Кейнс – които да ни съветват. Но ние имаме “учени” от типа на Румен Гечев, Камен Миркович, Иван Ангелов и разбира се да не забравяме – Жан Виденов. Това е научната мисъл на България, и затова аз лично предпочитам да слушам “ненаучната” мисъл на ИПИ, макар и с някои тези там да не съм съгласен.

  2. Topol M- 15 Oct 2008; 16:58

    Покрай раждането на валутния борд през 1997 имаше подобни алтернативни идеи: вместо фиксиран курс, курсът да се гласувал на месечна база от комисия от представители на износителите, на вносителите и на доказани учени – специалисти в областта на управлението на валутните курсове и лихвения процент. Акад. Ангелов се беше изцепил, че архивът на БАН бил пълен с подобни теоретични разработки, които нямало кой да прочете и приложи на практика

  3. Драго- 15 Oct 2008; 17:01

    Според мен другаря Димитров има предвид ИПИ, Отворено общество, Индъстри Уоч и т.н., които го направиха за СМЯХ.

    Другарят Димитров иска в медиите да се изказват само доценти и академици от БАН (над 60 годишни) с мноооогоо научни степени и звания. Специалисти по планова икономика и петилетки.

    Другарю Димитров, имате още няколко месеца, след това НИКОЙ няма да ви запомни и да говори за вас, защото сте господин НИКОЙ.

  4. Драго- 15 Oct 2008; 17:03

    ха! Веднъж и аз да съм съгласен с Добри Божилов. Чудо!

  5. Николай Михайлов- 15 Oct 2008; 17:34

    Добри,
    браво за поста :)

  6. Anonymous- 15 Oct 2008; 17:42

    Това е същия Петър, който цяло лято прави задълбочен аналлиз на цените на зарзавата.
    Аз не взимам много насериозно, което говори, но проблемът е, че такива финансови факири определят икономическото развитие на страната ни.

    Ще се върна към темата от предните дни, за ПЕНСИОННИТЕ ФОНДОВЕ.
    Струва ми се, че колкото повече е раздробен капиталът за пенсиите, толкова по-малко възможности ще има някой гении да омаже нещата.

    Сещате ли се за фалита на БЕЕРИНГС и щетите във френската банка- и двете събития произлязоха от по един човек.

  7. aprilzi- 15 Oct 2008; 18:59

    не се бойте аз съм свас!

  8. aprilzi- 15 Oct 2008; 19:02

    ангелов гърците спретнали план за 28 мрд помош за гръцките банки я виж ко стаа там, дали няма и на нас нещо да дадът

  9. Георги Ангелов- 15 Oct 2008; 19:27

    те гръцките банки доста кредитират в България – така че дават и на нас…

  10. Петков- 15 Oct 2008; 19:31

    Само хора с научни степени и завършили през зрелия социализъм могат да изказват мнения. В противен случай критиките биха станали прекалено много. Вместо правителството да корегира грешките си ,то търси вина в медиите и хората без научни степени. Бил Гейтс завърши висшето си образование 30 години след като го започна. По логиката на Пепи Димитров съдателят на Мйкрософт е пълен некъдърник и няма никакво право да изказва мнения. Звучи клиширано ,но ние сме прост народ. Някой да ни е карал насила да избираме комунисти ,кобурги и турци да съсипват Родината ни. Случва се най-логичното и ще си патим от простотията. Наглостта на Пепи напомня тази на Томов ,Батето ,Циркаджията Сергей ,Румен Петков ,Петър (Феим) и тн. Все някой друг им и е виновен: УЕФА ,ББС ,ОЛАФ ,медиите ,хората без научни степени ,Костов ,световния империализъм…

  11. Добри Божилов- 15 Oct 2008; 19:54

    Тук някой подхвана темата за пенсионните фондове. Та да споделя някои съображения, които се надявам ИПИ да вдигне шум около тях.

    След като капиталовата ни пенсионна система е наполовина изградена с 5% вноска, се замислих по своя воля да допълня другите 5% като си направя доброволно осигуряване. Дълбоко се разочаровах обаче от комисионите на фондовете. Взимат ти 4-5% от всяка вноска, плюс 1% от натрупаната сума годишно. Това е зверски обир. Не може държавата да ти дава 10% данъчно облекчение ако се осигуряваш, и фондовете да ти взимат половината от него. Много непочтен картел е направен и затова се отказах от идеята. Та се чудя няма ли някой да повдигне този въпрос. Не може такива комисиони. Фондовете трябва да работят за вложителите, а не обратното…

  12. Историк- 15 Oct 2008; 20:01

    Петър Димитров: България е на първо място в света по инвестиционна привлекателност

    10 октомври 2008 | 10:47 | Агенция “Фокус”

    Петър Димитров ми напомня на Гьоринг в началото на 1945 г. Нацисткият водач се е друсал непрекъснато с хапчета и твърдял ,че Райха разработва тайно оръжие ,с което ще обърне хода на войната. Подобно на нашия Пепи в разгара на днешната криза ,не е приемал някой да му противорчи.

  13. aprilzi- 15 Oct 2008; 20:09

    ами аз от кога разправям че тези фондове са измислени да пълнят кесиите на банкерите.
    ама мен не ме слушате, и с тез комисиони си добре на запад взимат повече и в сащ направиха тези фондове 2000 мрд загуба същото е и в германия и там са на загуба ама мълчат че нали след 20-30 години ще трябва да си признаят, а до тогава да си чакат вложителите от умрял писмо.

    http://www.wiwo.de/unternehmer-maerkte/lebensversicherungen-und-pensionskassen-im-sog-der-finanzkrise-373956/

  14. Anonymous- 15 Oct 2008; 20:39

    Априлци ,ми като застарява населението? Другият вариант е хич да няма пенсии. В Чили знаеш моделът работи. Там въпросните комисионни са ниски. Неможе 2025 година например 2 млн. работещи да издържат 4.5 млн. неработещи.

  15. aprilzi- 15 Oct 2008; 20:56

    незная за чили, но ако тази система там скоро е въведена е ясно че ще работи то какви пенсии ще плаща сега, никакви.

    да за 2025год какво тагава да се прави?
    ами сега като инвестираш ти от къде си сигурен че в това в което инвестираш през 2025 год няма от давна да е фалирало и тогава кво прайм?
    кой ти гарантира че в пазарна икономика някоя фирма или имот или квото искаш дотогава ще оживее?
    никой! тези системи са измислени да се хранят банкерите и борсовите играчи. никой друг.

    а като 2025 год невиждаш кой ще ти плаща пенсията трябва да праиш деца за да има кои да ти я плаща и там да инвестираш а не в лъжите на банкери и брокери и спонсори на ангелов.

  16. Anonymous- 15 Oct 2008; 21:07

    Априлци ,по въпроса за децата… кеф ти само като ги правиш. Иначе ще гледат да те уморят по-бързо за да те наследят :( Заминават за чужбина и ти пращат 100 евро за коледа ,ако имаш късмет. Децата ще се грижат за техните деца ,не за някъв изкуфял старец. Не виждам друго решение освен капиталонатрупваща система и да се молим да няма кризи да не се изпарят 2 трильона като в САЩ.

  17. aprilzi- 15 Oct 2008; 21:29

    в бъдеще няма те да заминат защото чужбината скоро няма да я има, защото там ще бъде по ужасно от тук. всички тия цивилизационни изменения последните 50 години ще се върнат и хората ще заживеят пак на село. това е бъдещето да се надяваме , че икономическия срив дойде по бързо и хората спрат да тичат след парите като ненормални.

  18. Красимир Йорданов- 15 Oct 2008; 21:54

    Цитат:

    Крайно време е нещата да се коригират и по медиите и по първите страници на вестниците да се появят хората с научни степени и звания, с образование, а не просто такива, които имат самочувствие. За голяма моя изненада – голяма част дори нямат икономическо образование, а оглавяват аналитични икономически структури.

    ——————————————–

    Ха. По-скоро крайно време е специалистите от правителството да изложат цифри, числа, връзки и зависимости, подкрепящи изказванията на тоя и оня министър по отношение на икономиката. А не само да плямпат каквото им е политически изгодно!

  19. Anonymous- 15 Oct 2008; 22:28

    Априлци ,живота на село не е хубав. Направо си е кошмарен. Ставаш в 5 часа да ринеш л…а. От парите няма да се откажем ,това ни е заложено в природата. Гледам и мойто куче яде ,колкото може и после заравя кокали н градината. Колкото повече м даваш ,по-настрвено яде. Инстинктите са по-силни от разума :) Забрави хората да искат да живеят на село и богатството да не ги вълнва.

  20. ivo_isa- 15 Oct 2008; 23:41

    Цитат:
    “Не виждам друго решение освен капиталонатрупваща система и да се молим да няма кризи да не се изпарят 2 трильона като в САЩ”
    ———————-
    Парите не се изпаряват… Само сменят притежателя си… Ако съществуват разбира се. Много отдавна парите се използват не само като средство за оценка на съществуващи материални блага, но и като оценка на очакваното създаване на такива. А желанията човешки са незадоволими. Алчността кара банките да ускоряват процеса на производство на такива пари. Този тип пари са несъществуващи.
    При такива кризи се случват и двете неща: Част от несъществуващите пари се отчитат като “загуба” и по този начин се разтоварва финансовата система, като при това някой се облажва двойно.
    money as dept :-) :http://video.google.com/videoplay?docid=-9050474362583451279

  21. БАЛТАЗАР ИВАНОВИЧ- 16 Oct 2008; 08:39

    Иво, много добре го каза това за съществуването на парите.

    Аз се сещам, че след срива на ЕНРОН, който стана по същите причини, поради, които се срина и банковия сектор в САЩ, една директорка или вицепрезидентка от тази компания направи кариера, чрез държане на речи за лошите практики довели до фалита, но няма кой да слуша.

    Извинявам се, че забравих да си напиша името,като поднових темата за пенсионното осигуряване, просто така се бях засилил, че ми убегна.

  22. soms- 16 Oct 2008; 10:12

    снощи по Нова телевизия, въпросното лице заяви:
    “Като че ли финансовата криза влезе и в България” представяте ли си – като че ли. много научно и обосновано прозвуча.

  23. Георги Ангелов- 16 Oct 2008; 11:14

    @ Добри

    Не е нужно доброволните ти спестявания да са в пенсионен фонд, ако не ти харесват таксите. Има банки, взаимни фондове (включително нискорискови), застраховки живот със спестовен елемент и пр.

    Както каза Пинера, нужна е повече конкуренция, за да паднат таксите. Аз, между другото, съм измислил и друго решение на този проблем. Хората, които не са си избрали доброволен фонд, в момента се разпределят служебно според някакви критерии между фондовете. Трябва да се сложи един критерий – служебното разпределение става според размера на таксата: фондовете с най-ниска такса получават всички служебно разпределени осигурени. Ето стимул за всички фондове да махнат изцяло встъпителната такса. Разбира се, това не отменя нуждата от повече конкуренция.

  24. Кругман- 16 Oct 2008; 11:26

    П. Димитров не е цвете за мирисане. Но в случая е принципно прав. По нашите медии ни омръзна да слушаме самоуки икономисти, които никога не са направили нито едно сериозно изследване.
    Едни Александър Божков и Красен Станчев даже нямат формално икономическо образование.
    Забравете за завършилите преди 1989 г. Но има достатъчно млади квалифицирани с образование и степени от западни висши учебни заведения.

  25. Георги Ангелов- 16 Oct 2008; 12:08

    Ами хайде да ги видим тези завършили в западни университети – колко от тях са тук, колко от тях следят данните всеки ден, колко от тях анализират?

    Би имало много голяма полза от повече макроикономисти. Но такива, които все пак са наясно какво става в България – а не да погледнат за няколко минути някакви данни (обикновено стари – от преди 1-2 години) и веднага да дадат оценка и предписания. На такива сме се нагледали достатъчно.

    Само ще посоча един очевиден факт – дори Пол Кругман в САЩ има блог. Колко икономически блогове има в България? Колко макроикономисти наистина се интересуват, мислят и пишат за България на ежедневна база? Въпреки усилените ми опити да убедя такива хора, няма интерес. Факт. За съжаление.

  26. zlat- 16 Oct 2008; 15:05

    Браво на президента на Русия. Никакви коментари по повод на кризата. Само така ще се запази спокойствието на пазара и на банките и на хората и няма да има самоубийства………

  27. читател- 16 Oct 2008; 17:18

    Има едно мнение, не е от макроикономист, ама е забавно.

    http://robstvo.wordpress.com/2008/09/23/barabar_petko/

  28. Милтенов- 16 Oct 2008; 18:40

    @Кругман
    Първо поздравление за социалистическия псевдоним.
    Второ, образованието няма особено значение, ако си работил примерно 10 години в областта на макроикономиката. Освен диплома е необходимо и много четене и много други знания.
    Друг е въпросът, че (почти) няма българи, завършили в чужбина, които да имат активна позиция.
    Наскоро четох в Капитал статия на някакъв българин, преподаващ в INSEAD, който направо бледнее пред нашите “икономисти”.
    Но какво ли се учудвам, като всички знаем какви “икономисти” са и самите централни банкери.

  29. Евклид- 16 Oct 2008; 19:34

    Николай Василев и Милен Велчев нали са икономисти. Да си ги вземе (П. Димитров) за съветници.
    Ще ми се да отбележа, че А. Бородин по професия е химик, а е от големите руски композитори. Римски-Корсаковв е моряк по професия, а е известен композитор. В провинцията на средновековна Франция, като съдия е работел Пиер Ферма, който изобщо не е известен като юрист а като формулирал голямата теорема на Ферма.Само е споменал, че е намерил много елегантно доказателство, но празното място на законника му не стигало да го напише. Търсенето на това решение тласнало развитието на математиката неимоверно много.
    Г-н Димитров(м-р на икономиката) “мнозина са звани, малцина са призвани”(,а аз съм атеист).

  30. Анонимко- 16 Oct 2008; 22:42

    Петър Димитров го казва правилно – трябват цифри и закономерности. Но не казва кой. Нека Добри да се изказва на място, за да не припомним кой политик искаше да продаде БТК за 2 млрд долара (Ж.В.) и кой я продаде за 200 млн, та после други я пре-продадоха за същите 2 млрд в евро (жълтите Н.В.). Не защитавам БСП и мин.П.Д., но ако гледате и други телевизии ще видите и изказвания от научни среди и от псевдо-научни. Да не се пишат от разните ми агенции с чуждестранно заплащане, че са 100% меродавни.

    Да не ми се сърди Добри, каза нещо правилно – комисионните на фондовете. 5% от вноската и 1% от годишната сума е доста. Вероятно това гарантира на фондовете солидно по-висок ръст. Ако са в банка, ще ти дават почти толкова лихва, но инфлацията ще те изяде. Сметни сам кое е по-добре. Но мисля, че ако си натрупал много, може да купиш някой хубав имот при срива на имотния пазар с добър потенциал. Или нива да оглеждаш хранителни продукти – те ще поскъпват.

  31. Георги Ангелов- 17 Oct 2008; 09:57

    Премиерът не споделя мнението на Петър Димитров:

    Премиерът Сергей Станишев ще обсъди днес с водещи български икономисти световната финансова криза и евентуалните мерки, които да бъдат предприети от институциите у нас.

    http://www.dnevnik.bg/show/?storyid=566284

  32. желев- 17 Oct 2008; 14:50

    Не съм голям фен на Станишев, но и аз не си падам по мненията на Петър Димитров, особено като се хване да прави прогнози.
    http://robstvo.wordpress.com/2007/10/09/domati_i_sirene/